Varför jag anser att inget är en mänsklig rättighet

Ett libertarianskt perspektiv

Som libertarian har jag blivit alltmer skeptisk till hur termen ”mänsklig rättighet” används för att omfatta allt från sjukvård till bostäder och internet. Det är välmenande, men det förvränger vad rättigheter egentligen är och lägger orättvisa bördor på andra. Min ståndpunkt är tydKlar: Inget är en mänsklig rättighet. Du föds utan rätt till andras resurser – endast med friheten att själv skapa ditt liv. Här förklarar jag varför jag tror på detta och varför det är avgörande för ett fritt samhälle.

Min libertarianska grundsyn

Jag tror på självbestämmande. Min kropp, mitt arbete och det jag producerar tillhör mig. Härifrån kommer negativa rättigheter – friheter från tvång, som yttrandefrihet eller rätten att äga egendom. Dessa skiljer sig från positiva rättigheter, som kräver att andra tillhandahåller exempelvis sjukvård eller utbildning. Negativa rättigheter är universella; de kräver inte att någon annan ger upp något. Positiva rättigheter? De är inte rättigheter – de är krav. Om jag hävdar rätt till sjukvård tvingar jag en läkare eller skattebetalare att leverera. Det är inte frihet; det är tvång, så enkelt är det.

Verkligheten: Resurser är begränsade

Resurser är inte oändliga. Jag lärde mig tidigt att önskningar om gratis sjukvård eller bostäder inte skapar dem. Att kalla dessa för rättigheter ignorerar vem som betalar – läkaren, byggaren eller skattebetalaren. Som libertarian ser jag detta som ett intrång på individuell frihet. Att tvinga någon att försörja mig förvränger marknader och straffar produktivitet. Tänk på naturen: ingen är skyldig mig mat. Jag jagar, byter eller svälter. Dagens värld är mer komplex, men principen gäller – ingen ska tvingas bekosta mina behov.

Frihet genom eget ansvar

Jag värdesätter frihet för att den kräver att jag tar ansvar för mitt liv. Ingen är skyldig mig ett levebröd; jag förtjänar det. Det är inte hårt – det är frigörande. När vi kallar nödvändigheter för rättigheter riskerar vi att skapa en kultur av beroende, där folk förväntar sig bidrag istället för att skapa värde. Jag vill se ett samhälle där vi växer genom hårt arbete och frivilligt samarbete. Välgörenhet? Självklart, men det är mitt val att ge, inte statens att kräva. Tvångsmässig generositet är ingen dygd; det är stöld förklädd till rättvisa.

Historisk grund

Min syn bygger på tänkare som John Locke, som talade om liv, frihet och egendom – inte gratis resurser. USA:s konstitution skyddar mot tyranni, inte genom att garantera materiell komfort. Som libertarian ser jag dagens krav på positiva rättigheter som ett avsteg från denna visdom. Det bjuder in statlig maktutvidgning, där staten sväller med program som urholkar de friheter jag värdesätter.

Varför detta är relevant idag

I mina professionella kretsar ser jag hur ”mänskliga rättigheter” används för att rättfärdiga omfattande statliga program. Men varje krav minskar min frihet. En stat som lovar allt blir mäktig, beskattar och reglerar tills innovation kvävs. För mig är en fri marknad personlig – det är där jag kan bygga, tävla och växa utan att tvingas subventionera andras behov. På arbetsplatsen vill jag ha team som värdesätter ansträngning före rättigheter, som driver tillväxt genom ansvar, inte krav.

Min uppmaning: Ompröva debatten

Jag uppmanar oss att omdefiniera mänskliga rättigheter. Sanna rättigheter kränker inte andras friheter – de är grunden för ett fritt liv. Jag säger inte att sjukvård eller utbildning är oviktigt; de är livsviktiga. Men de är mål jag arbetar för, inte krav jag ställer på andra. Låt oss gå från rättighetskrav till egenmakt, från statliga påbud till frivilligt samarbete. Det är den libertarianska vision jag står för – en värld där vi förtjänar vår väg och lyfter varandra genom val.


Vad tycker du om detta libertarianska perspektiv? Dela dina tankar i kommentarerna eller kontakta mig för att diskutera hur dessa idéer formar vårt arbete och liv.

Notera: Detta är min personliga filosofi, inte juridisk eller policyrådgivning. För fördjupning, läs Milton Friedman eller Ayn Rand.

About the author